Litauensk kold rødbedesuppe (Saltibarsciai)

rødbedesuppe3Da jeg først hørte om denne litauenske kolde rødbedesuppe fra min søster, må jeg ærligt indrømme at jeg var noget skeptisk. I min verden har suppe altid været noget der skulle være varmt. Men efter at have smagt denne suppe, er der ingen tvivl om at en suppe kan være mindst lige så god kold. I modsætning til en varm suppe, er denne forfriskende og kølende på en varm sommerdag. Den er rigtig lækker at spise til frokost, men egner sig også godt som forret til en middag hvor man skal imponere gæsterne. For prøv lige at se den flotte lyserøde farve!

rødbedesuppe1I den oprindelige opskrift, er rødbedesuppen lavet med kærnemælk. Da kærnemælk selvsagt ikke er specielt vegansk, og da der ikke findes et vegansk alternativ på markedet, må man jo lave det selv! Det viste sig at være ingen sag, at trylle vegansk kærnemælk frem – det tager faktisk maks. 10 min. at lave! Opskriften på vegansk kærnemælk fandt jeg her. I denne opskrift står der dog at man kan bruge hvilken som helst plantemælk, men efter min erfaring (jeg prøvede også med en havremælk), er det kun sojamælk der tykner når man tilføjer citronsaft. Udover det, har jeg valgt at tilføje æble og peberrod til den traditionelle opskrift, da jeg synes at begge råvarer tilføjer lige dét ekstra til suppen og klæder rødbeden rigtig godt. Lav gerne suppen en dag i forvejen, da både smagen og farven bliver mere intens af at stå og trække i køleskabet.

rødbedesuppe2Vegansk kærnemælk
7,5 dl sojamælk*
3,5 spsk. frisk citronsaft

*OBS! Kan ikke erstattes af andre plantemælk, da sojamælkens høje proteinindhold gør at citronsaften tykner mælken.

Fremgangsmåde:
Pisk sojamælk og citronsaft sammen i en skål. Lad det stå i ca. 5-10 min. indtil sojamælken er tyknet. Og voilá! Vegansk kærnemælk!

Litauensk kold rødbedesuppe
Til ca. 4 pers.
1 portion vegansk kærnemælk
2 dl sojayoghurt
6 små rødbeder
1 agurk
1 æble
10 cornichoner
1 stort bundt dild
1 bundt purløg
evt. lidt frisk revet peberrod
Salt

Fremgangsmåde:
Skræl og kog rødbederne i 20-30 min. i letsaltet vand. Lad rødbederne køle af, inden du skærer dem i mindre tern. Skær ligeledes agurken og æblet i tern, og cornichonerne i mindre stykker. Skyld og klip/hak dild og purløgene fint. Bland den veganske kærnemælk og sojayoghurten sammen i en stor skål, og tilføj rødbedetern, agurketern, æbletern, cornichoner og de finthakkede krydderurter. Smag til med salt og frisk revet peberrod og lad rødbedesuppen blive kold i køleskabet inden servering. Rødbedesuppen kan sagtens spises med det samme, men bliver kun bedre af at stå overnatten i køleskabet.

rødbedesuppe4Jeg har fået fortalt, at man i Litauen serverer suppen med kartofler i stedet for brød. Man kan helt simpelt koge nogle kartofler og servere til, og skal man gøre lidt ekstra ud af det, kan man stege de helkogte kartofler på en pande med lidt olie og krydderier.

Velbekomme!

Grønnere hilsner
Mo

One thought on “Litauensk kold rødbedesuppe (Saltibarsciai)

  1. Pingback: Litauensk kold rødbedesuppe (Saltibarsciai) | Veganisme Blogs

Skriv et svar

