Grønne bønner med peanutdressing

grønnebønner2En af de gode ting ved sommeren er at stoppe ved de små vejboder der sælger en masse lækre bær og grøntsager fra folks egen have. Tæt på min mor er der nogle der sælger biodynamiske grøntsager og bær. Her købte vi nogle flotte lange grønne bønner, som vi siden da har købt flere gange, fordi de bare smager så godt!

Jeg har nu altid været vild med de grønne bønner, haricots verts, som jeg enten spiser dampede med lidt salt, eller bager dem i ovnen så de bliver til sprøde fritter (det burde du prøve! Find opskriften her). Men med en rest peanutdressing i køleskabet, prøvede min mor at blande de dampede bønner med peanutdressingen, og jeg var solgt med det samme.

Jeg har endnu ikke prøvet at lave opskriften med de frosne grønne bønner man kan købe i supermarkederne, men mon ikke de også kan bruges? Så skal de blot hurtigt opvarmes, så de ikke bliver alt for bløde (medmindre man godt kan lide dem meget bløde). I peanutdressingen har jeg brugt både mørk miso og hoisin sauce, har man ikke disse i sit køkken, man man med fordel lave peanutdressingen fra sommerruller opskriften.

grønnebønner1

Grønne bønner med peanutdressing
1-2 håndfuld(e) friske grønne bønner á ca. 250 gr.

2 tsk. peanutbutter (jeg foretrækker crunchy)
1 tsk. mørk miso
1 tsk. hoisin sauce
2 tsk. tamari (eller anden soja sauce)
2-3 tsk. citronsaft
4-5 tsk. vand
1 lille fed presset hvidløg
Nogle dråber ristet sesamolie (kan udelades)

Fremgangsmåde:
Damp de grønne bønner med en lille smule vand i en gryde til bønnerne er blevet lidt møre, men stadig har bid i sig – ca. 5 min..

I en lille skål blandes alle ingredienserne til peanutdressingen. Dressingens konsistens skal være forholdsvis tyk, men man styrer helt selv hvor tyk dressingen skal være ved at tilføje mere eller mindre vand. Men hold for øje, at en tykkere dressing sidder bedre fast på bønnerne.

Kom de færdig dampede grønne bønner i et fad eller en skål, og vend peanutdressingen i, og sevér som en sideret eller blot en snack.

Velbekomme!

Grønnere hilsner
Mo

One thought on “Grønne bønner med peanutdressing

  1. Pingback: Grønne bønner med peanutdressing | Veganisme Blogs

Skriv et svar

