Hjemmelavet mandelsmør

mandelsmør8Lige siden jeg fandt ud af, at jeg kunne lave min egen nøddesmør, har jeg stort set ikke spist andet. Før i tiden har nøddesmør været en luksus spise for mig, lige pånær peannutbutter, da priserne i helsekosten på ingen måde har stemt overens med mit SU-budget. Men tænk en gang, det eneste det kræver er en foodprocessor, nødder og tålmodighed! Aldrig mere vil jeg bruge mine penge på dyre nøddesmør, når det er så nemt at lave selv. Det var så én mindre ting der kan friste mig i helsekosten, så mangler jeg bare at finde en erstatning til de 20 andre dyre lækre sager de sælger…

Lad dig endelig ikke skræmme af mandlers høje fedtindhold! Mandler er en rigtig god kilde til de sunde fedtstoffer og er rig på en række vigtige næringsstoffer, såsom calcium, magnesium, zink og B6. De holder en mæt i lang tid og sørger for et stabilt blodsukker, og egner sig derfor rigtig godt som en del af morgenmaden eller som et mellemmåltid. Så nyd dem og spis bare løs!

mandelsmør9Mandelsmør
200 gr. mandler*
Lidt salt

*Eller lige så mange gram du har lyst til

Fremgangsmåde
Jeg har lavet en lille fin billedcollage, der viser trin for trin hvordan processen går. Det tog mig 25 min. at lave en portion mandelsmør, men jeg har set på andre madblogs, at det kan lade sig gøre på kortere tid. Det tænker jeg kommer an på hvor god ens foodprocessor er. Det kan lade sig gøre at lave nøddesmør i en lille minihakker, men sørg for at give den rigtig mange pauser for at undgå at den brænder sammen!
Jeg beklager meget at billedet i trin 6 er noget sløret, men jeg håber i kan se hvad der sker på billedet alligevel.

Pictures20trin 1: Kom mandlerne i en foodprocessor og start med at blende. trin 2: Efter 15 sek. er mandlerne blevet til groft mel. Har du lyst til en crunchy mandelsmør, sæt da 2 spsk. mandelmel til side i en skål. trin 3: Efter 5 min. begynder mandlerne så småt at sætte sig fast langs siden. Tag en ske og skrab ned undervejs. trin 4: Efter 10 min. bliver mandlemassen mere grov i det. Bliv ved med at skrabe siderne ned undervejs. trin 5: Efter 15 min. begynder der at forme sig en klump. Stop nogle gange undervejs og ødelæg klumpen og blend videre. trin 6: Klumpen vil efterhånden blive mere og mere blød i det. Hold ud! Og bliv ved med at blend, snart vil klumpen løsne sig. trin 7: Efter 25 min har du mandelsmør! Blend indtil konsistensen er nogenlunde flydende og tilsæt ca. en knisp salt og smag til.

Kom derefter mandelsmøren på glas og bland evt. med de hakkede mandler du satte til side i trin 2. Jeg har erfaret at 200 gr. mandler lige præcis kan være i et gammel urtekram sandwichspread glas, så genbrug dem endeligt!

Tips og tricks:
– Alle slags nødder og kerner kan bruges. Og de kan endda blandes på kryds og tværs eks. mandel/hampesmør eller valnødde/solsikkesmør.
– For en kraftigere mandel-/nøddesmag, kan man med fordel riste mandler/nødderne forsigtigt på en pande eller i ovnen.
– For en mildere og lysere smør, kan man smutte mandlerne/nødderne.
– Kom forskellige krydderier i, såsom vanilje, kanel eller paprika.
– Brug nøddesmøret som pålæg, i kager, i dips eller i madlavningen.

mandelsmør10Grønnere hilsner
Mo

2 thoughts on “Hjemmelavet mandelsmør

  1. Pingback: Sprøde sommerruller | GRØNNERE

Skriv et svar

