Hverdagsmad på instagram

Da jeg i august startede med at blogge, oprettede jeg samtidig også en instagram. Meningen med denne var, at vise hvad jeg spiser til hverdag uden brug af et fancy kamera og redigeringsprogrammer – bare helt simpelt: hvad jeg spiser lige nu. Folk spørger mig nemlig rigtig tit hvad jeg i går fik at spise, hvis de undrer sig over hvad en veganer egentlig propper i munden. Så for at gøre lidt reklame for min instagram, nu hvor jeg ikke får blogget så meget pga. studiet, vil jeg her vise lidt af den mad jeg spiser til hverdag. Jeg håber det vil kunne inspirere.

2014-01-29Morgenmad: Det varierer en del hvad jeg spiser om morgenen. De morgener hvor jeg har travlt, får jeg sjældet nået at spise morgenmad. Så kommer jeg i stedet for noget frugt eller anden snack med i tasken. Ellers spiser jeg: (1) frugtsalat, gerne med hakkede nødder, frø, kakaonibs, chokolade, lakridspulver osv. (2) En stor dejlig smoothie! Med lidt chiafrø, hørfrø eller hampefrø for at få nok omega-3. På billedet ses en banan-choko smoothie. (3) Brød eller knækbrød med forskelligt pålæg; peanutbutter, tahin, hummus, spreads osv. En af mine yndlings kombier er tahin med æble og hampefrø. (4) Yoghurt (lavet på soya af mærket Alpro) med müsli, nødder, frø, kakaonibs osv. Derudover prøver jeg så vidt muligt at huske at drikke et stort glas vand, inden jeg spiser min morgenmad, for at gøre klar til dagen og få skyllet kroppen igennem.

Screen CapturesFrokost: Jeg hader madpakker, så jeg spiser for det meste frokost hjemme, hvor jeg har tid til at gøre det lækkert. Ellers plejer jeg at tage resterne fra aftensmaden med, hvis jeg ved jeg får en lang dag. Men for det meste er jeg så heldig enten at få fri ved frokosttid eller møde lige derefter. Her er nogle eksempler på hvad jeg typisk spiser til frokost: (1) Avokadomadder! Jeg elsker avokado og spiser det næsten hver dag. Jeg plejer at komme en dejlig moden avokado på to skiver rugbrød, en ristet bolle eller noget knækbrød. Nogle gange spiser jeg den helt plain – kun med lidt salt, peber og citronsaft, men for det meste kommer jeg noget oven på. På billedet er den ene mad toppet med marineret artiskok og soltørrede tomater, den anden mad er toppet med rødløg og sort cavi-art (vegansk caviar lavet på tang). (2) En sandwich. Har jeg noget godt brød, kan jeg godt lide at lave mig en sandwich med en masse lækkert fyld. På billedet ses en sandwich med hummus, spinat, friske tomater, soltørrede tomater og vegansk mayo. (3) Mini-pizzaer. Disse nemme små pizzaer laver jeg også tit som aftensmad. Bunden er bare pitabrød, som har fået forskellig topping. En er med peberfrugt og oliven, en er med svampe og spinat og den sidste er med frisk spinat og avokado. Alle pitabrødende er blevet bagt med lidt tomatsovs med hvidløg, krydderier og nogle skiver rødløg og alle pizzaerne har en ‘oste’sovs over sig. (4) Rugbrødsmadder. Ligesom med morgenmaden, kommer jeg forskellige spreads på og kommer forskellige ting på toppen. Her er hummus med fire forskellige slags topping – cavi-art, soltørrede tomater, marinerede artiskokker og pickles.

Screen Captures1Aftensmad: Det varierer rigtig meget hvad jeg spiser til aftensmad, men jeg spiser kartofler flere gange om ugen og bliver aldrig træt af dem. Jeg kan rigtig godt lide at lave mad, og har derfor ikke noget imod at stå lang tid i køkkenet og tilberede det. Her er et lille indblik i hvad jeg spiser til aftensmad: (1) Hjemmelavet pizza er rigtig nemt og lækkert at lave. Det tager lidt tid hvis man laver dejen med gær (psst.. man kan faktisk godt snyde og bruge bagepulver, se her), men ellers tager det ikke så langt tid at lave igen. Jeg eksperimenterer næsten altid med nyt topping. På billedet er pizzaen med rødbede, grønne bønner, broccoli, asparges og en ‘oste’sovs udover. (2) Tærte. Tager også lidt tid, ligesom med pizzaen, pga. dejen, men er super lækkert! For det meste er fyldet kartoffelmos med forskellige grøntsager toppet med havrefløde/kokosmælk/blomkålssovs med en masse urter og hvidløg. (3) Tøm-køleskabet-ret. Her er bønnehummus, marineret og stegt tofu, salat og stegte kartofler. (4) Spaghetti med forskellige slags sovs. Her er en sovs lavet på soy4you(granuleret soyaprotein) ala kødsovs. Men for det meste laver jeg en grøntsagssovs eller spiser det med pesto og friske grøntsager.

Screen Captures2Snacks: Jeg elsker at snacke! Og der er heldigvis en masse man kan snacke, selvom man er veganer. Her ses: (1) En næsten raw kage, lavet som eksperiment. Bunden er lavet med nødder, dadler og lidt havregryn og fyldet er dadelchokoladecreme og kokosflødeskum. (2) Hjemmelavet raw bountybar lavet efter en kogebog. (3) En pæreis, fra mærket Tofuline, som er købt i en helsekost på Østerbro. (4) Nachos med smeltet ‘ost’ (se opskriften her) og lidt grøntsager.

Du kan se og følge min instagram lige her.

Grønnere hilsner
Mo

Skriv et svar

