Marts med Medfølelse


Marts med Medfølelse er lige om hjørnet. Skal du være med til at spise bæredygtigt, dyrevenligt og sundt i en hel måned? Foreningen Mad med Medfølelse inviterer dig, igen i år, til at udfordre dig selv ved at spise vegansk i hele marts måned. Foreningen vil sørge for en masse inspiration igennem hele marts, som formidles via deres hjemmeside, facebook og nyhedsbrev (pssst, skriv dig op til nyhedsbrevet lige her, og få inspirationen direkte til din indbakke). Sidste år deltog lidt over 600 brugere på facebook, i år er der næsten 2.000(!) brugere, der har tilmeldt sig eventet inde på facebook. Det viser at der i sandheden er en kæmpe interesse for at spise grønnere, hvilket er intet mindre end fantastisk!

Hvorfor deltage?
At spise vegansk i en måned giver dig en enestående mulighed for at lære mere om plantebaseret kost og udforske den grønne madkultur. Samtidig har du mulighed for at trække på erfaringer fra garvede plantespisere og modtage masser af råd, inspiration, støtte og opbakning undervejs. Ved at spise vegansk i en måned vil du på egen krop mærke alle de gavnlige effekter af den vitaminrige plantemad, og hvem ved – måske lærer du noget nyt om dig selv og dine spisevaner undervejs? Forhåbentlig får du også en masse nye veganske livretter.

Spis vegansk for miljøets skyld
★ Den veganske kost er den kost der udleder færrest drivhusgasser (1). Vidste du at animalsk fødevareproduktion står for ca. 18% af verdens CO2 udledning? Animalsk fødevareproduktion belaster altså miljøet mere end den samlede trafik verden over!(2)

★ Der skal ca. 15.000 liter vand for at kunne producere 1 kg oksekød, hvorimod der kun skal bruges 287 liter vand for at kunne producere 1 kg. kartofler. (3) Var der nogen der sagde vandspild?

★ Mens den vestlige verden lever i et overflod af mad, med enorme mængder af madspild (4), lever en stor del af den restende verden i hungersnød. Det giver næsten sig selv, at der skal store mængder grønt til, for at kunne bespise alle de dyr der producere kød, mælk og æg. Alene i Danmark bruger vi ca. 80% af vores landareal på foder til dyr, og kun 9% på menneskeføde (5). I dag bliver der mindre og mindre regnskov pga. foder til dyr, så vi kan få kød, mælk og æg på tallerkenen (2). Tænk på hvor meget mad vi kunne producere, hvis det ikke først skulle igennem et dyr?

Spis vegansk for dyrenes skyld
★ Der dør utrolig mange dyr hver dag verden over, som lever et liv de færreste vil leve. Alene i Danmark produceres ca. 25 millioner grise om året! (6) Og man må sige at den seneste tids omtale om den danske svineproduktion, får de fleste til at tænke sig en ekstra gang over hvordan det egentlig er vi behandler dyrene i produktionen.

★ Dyrene i produktionen får sjældent lov til at leve særligt længe (se denne tabel over hvor kort tid af deres liv, de får lov til at leve), og i det korte liv de har, lever størstedelen af dem på alt for lidt plads og kommer aldrig uden for og mærker solen.

★ Økologisk kød, mælk og æg sætter måske højere krav til dyrevelfærden, men små nyfødte kalve og hanekyllinger i hhv. mælke- og æggeproduktionen er “restprodukter”, og bliver dræbt næsten lige når de er blevet født (læs artikel: 2 mil. hanekyllinger gasses årligt). Og har du nogensinde hørt om et økologisk slagterhus? Konventionelle og økologiske dyr ender alle sammen det samme sted, og her bliver der ikke adskilt mellem om dyret er vokset op økologisk eller ej.

Spis vegansk for din skyld
★ Det er de færreste danskere der får spist de anbefalede 600 gr. frugt og grønt om dagen. På en vegansk kost vil du ikke have nogle problemer med at få spist 600 gr. – du vil ofte spise meget mere end det. Frugt og grønt er fyldt med masser af vigtige vitaminer, mineraler og antioxidanter, som kun findes i begrænsede mængder i andre fødevare. Derfor mener forskere at mange kræfttilfælde og hjerte-kar-sygdomme kan nedsættes, ved at spise 600 gr. frugt og grønt om dagen. (7)

★ En vegansk kost er 100% kolesterol fri!

★ Du får styrket dit heldbred, for undersøgelse viser at veganere lever længere (8).

★ En vegansk kost er med til at holde formen, samtidig med at det forebygger fedme og type-2-diabetes (9). En vegansk kost er en nem måde at holde vægten nede, hvis man altså ikke propper sig med chips, pomfritter og sodavand.

★ Du vil opleve at du ikke føler dig så tung i maven efter at have spist et måltid, da vegetabilsk mad er lettere for maven at fordøje.

Hvordan deltager jeg?
Du kan tilmelde dig begivenheden lige her. Det er selvfølgelig alt sammen gratis og alle kan deltage! Følger du Mad med Medfølelses facebook side, vil der hver dag i marts være ny inspiration til lækker vegansk mad. Og til dem der ikke bruger facebook, eller dem der godt kunne tænke sig en mail, kan man tilmelde sig deres nyhedsbrev og derved får man sendt inspirationen lige til sin indbakke.

Mad med Medfølelse har i år gjort rigtig meget for at det skal være nemt for dig at tage udfordringen op. Se bl.a. disse to tiltag:

Lad dig inspirere af en madplan
Som noget nyt år har Mad med Medfølelse udarbejdet madplaner af en uges varighed, som viser dig hvordan en typisk uge på vegansk mad kan se ud. Vælg mellem 6 forskellige madplaner; til den studerende, for de sunde og lækre, for børnefamilien, for den glutenfrie, for den aktive og for den hotte. Du kan finde alle 6 madplaner lige her.

Få en vegansk mentor
Endnu en ny ting i år er at du nu kan få en vegansk mentor. Du kan vælge imellem 10 forskellige mentorer (find dem her), som hver har en forskellige profil, så du kan finde den der passer bedst til dig. Mentorene er til for din skyld og du kan altså spørge dem om alt! Eks. hvis du er gået i stå, ikke ved hvad du skal lave til aftensmad, ikke ved hvad du skal servere for dine gæster, hvor kan man spise vegansk ude?, hvad er gærflager og hvor forhandles de? osv.. Jeg er bl.a. en af de mange veganske mentorer og jeg er så parat til at hjælpe dig godt igennem marts! (:

Og så må det godt snart blive marts og forår!

Grønnere hilsner
Mo

Referencer:
(1) Foodwatch, (2) Livestocks long shadow, (3) Waterfootprint, (4) Stopspildafmad, (5) Information, (6) Dansk naturfredningsforening  (7) 6 om dagen, (8) Vegetarer lever længere end kødspisere, (9) 6 om dagen,

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: