Et nyt år

Et nyt år er skudt i gang, og jeg håber, at i alle kom godt og sikkert ind i det. Bloggen var desværre noget stille til sidst i December, men da jeg havde gang i et kogebogsprojekt sammen med min søster, der skulle bruges til julegaver, fik det mere fokus end bloggen. Men nu er jeg tilbage, og har en masse lækre opskrifter at dele med jer. Men aller først kunne jeg rigtig godt tænke mig, at vise hvad min julemenu og nytårmenu bestod af. Jeg får nemlig rigtig tit spørgsmålet “jamen hvad spiser du til jul/nytår?“, og jeg ved, at det for mange er helt utænkeligt, at disse aftener kan bestå uden den traditionelle mad der, plejer at blive spist. Forhåbentlig bliver du inspireret (-:

julemadTil juleaften havde jeg været i køkkenet og eksperimentere. Istedet for flæskesteg og andesteg, lavede jeg en svampesteg – af masser af svampe og valnødder, bagt i en rugbrødsform, kølet ned, vendt på hovedet ud i et nyt fad, smurt ind i en lækker æblemos og toppet  af med tyndskåret, marineret tofu ala facon. Det var virkelig lækkert! Og helt klart noget der skal videre udvikles til næste år. Dertil var der almindelige kartofler, brune kartofler (der ikke blev så gode, øv!), hjemmelavet varm rødkål, 2 slags salater (en med rå rødkål og en med rå grønkål) og en brun sovs. Den brune sovs var primært lavet på vand og havregryn og er nok den sundeste og mest simple sovs nogensinde. Den blev smagt til med urtebouillon, soya og krydderier og var lækker cremet. Ideen kommer fra Veganermadsen og du kan selv se hvor nem og lækker den er at lave lige her.

Og da jeg stod for ris ala manden, blev den selvfølgelig lavet uden mælk og fløde. I stedet kogte jeg risengrøden med mandelmælk, og det blev forvandlet til ris ala mande med pisket mælkfri vaniljeis, fra mærket GO’IS, og en masse smuttede mandler. Det lyder måske mærkeligt med en ris ala mande, lavet med is, men den kolde, piskede is giver en rigtig god konsistens og smag. Den fik stor ros fra hele selskabet, så jeg tror ikke, at den traditionelle ris ala mande var savnet.forretNytår holdt jeg sammen med min kæreste og nogle af vores venner. Og som den eneste veganer i selskabet, blev der foreslået at der blev lavet en vegansk og ikke-vegansk menu. Min kæreste hoppede dog med på veganer vognen og sammen stod vi for det veganske, som vi sørgede for at lave nok af så alle kunne smage. Og hvis vi selv skal sige det, blev det til en succes. Her på billedet ses forretten: bruschetta, kejsermuslinger og portobello carpaccio. Bruschettaerne stod vi ikke for, men der blev lavet en lille portion uden ost på toppen, så der også var til mig. De var rigtig lækre – smurt med oliventapanade og med en tomat/peberfrugt blanding oven på.kejsermuslingerEllers var der kejsermuslinger, lavet af stilkene af de flotteste kejserhatte! Jeg er helt vild med denne forret og kunne spise den i banevis. Det lod også til at resten af selskabet synes godt om dem, for de blev hvert fald spist helt op!portobellocarpaccio1Og jeg havde sat mig for at prøve en opskrift af på miso marinerede portobello carpaccio. Med en lille afvigelse fra opskriften, havde jeg brugt mørk miso og brun farin, og så fik de ellers lov til at marinere i næsten et døgn. I ovnen blev de helt små, og nogle blev rynkede, og jeg var næsten sikker på, at det var gået helt galt. Men da jeg fik skåret svampene i skiver, så de noget så lækre ud og smagte også ret godt. De er utrolig delikate, og kan sagtens laves på forhånd, da en carpaccio, som kendt, er koldt. Med et lille squeeze citronsaft og lidt grønt at pynte med, gør disse svampe sig til en rigtig lækker forret. De kan helt klart anbefales! Men man skal være opmærksom på at svampene svinder meget i størrelsen under tilberedningen. På billedet ses 5 små portobello svampe – det bliver ikke til meget, men er en perfekt starter til en god fest menu.hovedretTil hovedretten var der fyldte peberfrugter (med quinoa, svampe, løg og hasselnødder), hasselbagte kartofler, Lunas rødvinssauce (virkelig god!) og en simpel salat. De andre fik en oksetesteg og hjemmelavet bearnaisesauce, men jeg tror at de fleste alligevel smagte på de veganske også, og synes godt om det. Så igen meldte menuen på en succes. Vi have på forhånd koordineret det således at tilbehøret var vegansk, så vi ikke stod med to vidt forskellige menuer på bordet, og så der ikke var alt for meget mad. Det fungerede rigtig godt, da der derved ikke blev gjort så meget ud af at noget var vegansk og noget ikke var.
dessertJeg stod for desserten til alle og valgte at lave chokolademousse med jordbær og soyaflødeskum (fra alpro). Chokolademoussen er den jeg har liggende her på bloggen, lavet på cremet silken tofu, chokolade og kakao. Soyaflødeskummen kan desværre ikke købes i Danmark, endnu, men var en jeg havde købt i Sverige. Der går rygter om at den skulle komme til Danmark her i år 2014, og det håber jeg virkelig, for det er nok den bedste veganske flødeskum jeg har smagt! Den opfører sig på sammen måde som rigtig flødeskum når det bliver pisket, og har en mild og forholdvis neutral smag (der ikke smager af soya!). Og så holder den formen, så man kan komme den i en sprøjtepose og lave flotte mønstre. Men jeg er stadig ret vild med kokosflødeskum, og er helt sikker på, at den også ville have egnet sig rigtig godt til denne dessert.

Jeg håber at i alle sammen har haft en dejlig jul og en god nytårsaften! Det havde jeg i hvert fald.

Grønnere hilsner 
Mo

Skriv et svar

