Kejsermuslinger

kejserhatte6Jeg må ærligt indrømme, at jeg egentlig aldrig har smagt kammuslinger. Jeg kan i hvert fald ikke huske hvordan de smager, hvis jeg har. Men for et godt stykke tid siden, stødte jeg på en blog, der havde lavet nogle veganske nogle af slagsen. Af hvad? Kejserhatte, selvfølgelig. Med deres store tykke stilk, egner de sig perfekt til kammuslinger. De ligner og smager (så vidt jeg har hørt) af kammuslinger. Og konsistensen skulle sidde lige i skabet. Når jeg spiser dem, tænker jeg nu ikke så meget over, at det er en efterligning af kammuslinger. De smager nemlig så godt, at det eneste jeg tænker på er, at jeg skal have en til! Og en til, og en til, og en til…

Madbillede4Min kærestes lillebror arbejder i en rigtig fin, men noget dyr grønthandler, i Holte. De har altid de lækreste og flotte råvarer, og altid de bedste kejserhatte, som gør det hele værd. Egentlig kan jeg ikke prale af, at denne opskrift er min egen, da det faktisk er min kæreste, der kastede sig over at prøve at lave veganske kammuslinger, da han hørte om det. Han har nu lavet dem mange gange, og sidste gang bad jeg ham om at prøve at skrive ned hvad han gjorde. Dog skal det nævnes, at det kan variere hvor meget FRI Margarine og hvidløg der skal til, alt efter størrelsen på kejserhattene.

kejserhatte5Det er en god idé at starte på kejsermuslingerne først, når man er i køkkenet, da de skal ligge i en marinade i lidt tid. Det tager maks. 5-10 min., og imens de marinere, kan man lave resten af maden, og slutte af med at stege kejsermuslingerne, da de smager bedst varme.

Kejsermuslinger
Til ca. 4 pers.
10 kejserhatte
5-6 spsk. FRI Margarine
2 fed presset hvidløg
1 knps. salt

Fremgangsmåde
Start med at rense svampene med en pensel (ikke vand!), og skær evt. lidt ad bunden, hvis den er grim. Herefter skæres stilken i skiver, af en tykkelse af ca. 1½ cm.. Det er vigtigt at skære fast og kraftigt igennem med kniven, ellers kan stilken knække over. Sker det, så smid dem endelig ikke ud! Det påvirker nemlig ikke smagen. Hovederne/hattene skal ikke bruges, men gem dem, og brug dem til noget andet, evt. til en svampesovs.

I en lille gryde smeltes FRI Margarine ved lavt blus, sammen med hvidløg og salt. Når alt margarinen er smeltet, kommes kejserhattene ned i gryden. Skru lidt op for varmen, men ikke det højeste blus! Rør godt rundt. Når svampene er skrumpet lidt og blevet lidt møre (ca. 3-5 min), hældes de i en skål eller plastik pose. Det er meningen at der stadig er en masse smeltet margarine. Det er vigtigt at alle svampene er dækket af hvidløgsmarinaden, eller at svampene ofte bliver rystet, så de alle bliver marineret alle sammen. Lad dem blive i marinaden i min. ½ time.

Når svampene er marineret, hældes svampene + marinaden i en stegepande, og steges til det meste af fedtstoffet er væk. Det er vigtigt at svampene ikke bliver tørre, så igen, steg ved lavt-middelblus. Svampene skal gerne have en hård/knasene overflade, men være bløde og saftige inde i.

kejserhatte4Servér som en snack eller som forret. Pas på! De forsvinder meget hurtigt, så lav hellere en stor portion (-;

Grønnere hilsner 
Mo

3 thoughts on “Kejsermuslinger

  1. Det lyder spændende. Jeg tror aldrig, jeg har smagt Kejserhatte. Må prøve at få min grønthandler til at tage nogle hjem. Tak for tip og opskrift.

    • Det burde du virkelig ikke snyde dig selv for! De er virkelig lækre, og så er det lidt sjovt med en svamp, hvor det er stilken der er i fokus.
      Det var så lidt, håber de bliver en lige så stor succes for dig, som de er hos mig 🙂

  2. Pingback: Et nyt år | GRØNNERE

Skriv et svar

