Æbletærte

applepie1Min kærestes mor laver den bedste amerikanske applepie. Desværre er opskriften en familie opskrift, og ikke til deling, så jeg måtte finde på min egen. Og efter at have kigget lidt rundt på nettet efter applepies, synes jeg selv, at jeg er kommet frem til en ret god opskrift. Dog elsker jeg alt med æbler og kanel, så der skal måske heller ikke så meget til, før jeg er tilfreds. Men efter at have serveret den nogle gange, er jeg ikke i tvivl om, at der er mange andre udover mig, der også elsker en god æbletærte med kanel.

Denne æbletærte tager noget tid at lave, men den er det hele værd! Og så kan den laves næsten helt gratis, hvis man går på æblerov, eller har nogle gode æbletræer i haven. Danske æbler er nu bedst.

Madbillede3

Tærtebund
3,5 dl spelt mel
1 spsk. sukker
½ tsk. salt
10 spsk. FRI margarine
4-5 spsk. koldt vand

Topping
1,6 dl spelt mel
1 dl sukker
05 dl brun farin
5 spsk. FRI margarine
1 dl havregryn
½ tsk. salt

Æblefyld
10-15 æbler (gerne forskellige sorter)
2-3 spsk. kanel
2-3 spsk. sukker
1 spsk. vaniljesukker
½ tsk. muskatnød

Madbillede2

Fremgangsmåde
I en skål blandes mel, sukker og salt, og skålen sættes i fryseren i 15 min. Når melblandingen er kølet ned, smuldres margarinen med melet, til dejen er skilt i en masse små “kugler”. Sæt endnu en gang skålen i fryseren i 15 min.. Når melsmulderet er kølet ned, samles dejen med vand. Et godt trick er at tilsætte 1 spsk. ad gangen, derved undgår du at dejen er blevet for våd. Saml dejen til en kugle og lad den derefter stå i køleskabet i min. 1 time. Dejen kan med fordel laves dagen inden den skal bruges.

Mens dejen køler ned, forberedes toppingen. Tilsæt mel, sukker, brun farin og salt i en skål. Tilsæt margarinen, og smuldre det med melblandingen, ligesom du gjorde med tærtedejen. Tilsæt til sidst havregryn og stil toppingen i køleskabet indtil den skal bruges.

Når tærtedejen har været i køleskabet i 1 time, skal den kommes i en springform. Du kan enten rulle dejen ud til en stor cirkel, eller trykke dele af dejen rundt i hele springformen, indtil formen er helt dækket med dejen. Hvis det ikke er en non-slip springform du bruger, er det en god idé at smøre den med lidt margarine inden. Stil springformen med tærtedejen i køleskabet i ca. 30 min.

Imens forberedes æblefyldet. Æblerne skal først skrælles, derefter skal de skæres i tynde skiver af 0,5-1 cm tykkelse. Kom æbleskiverne i en står skål, og pres evt. lidt citronsaft udover dem, for at undgå at de blive brune. Bland æbleskiverne kanel, sukker, vaniljesukker og muskatnød. Der skal bruges mange æbler! Flere end man umiddelbart tror. Og skulle man komme til at lave for mange æbler, smager de rigtig godt som snacks.

Tænd ovnen på 200 graders varmluft.

Når springformen med tærtedejen er kølet ned, drysses ½-1 spsk. mel ned i bunden, for at undgå bunden bliver våd. Kom derefter æble-kanelfyldet i og tryk æblerne godt ned i formen. Hæld gerne det saft der måtte være i skålen fra æblerne ned i formen også. Drys med toppingen og stil tærten i den varme ovn. Den skal bages i ca. 45 min. Skulle toppen begynde at blive for mørk, inden tærten er færdig, kan man med fordel komme lidt sølvpapir henover.

Sevér gerne med lidt GO’IS/Tofuline is (kan købes i Irma, Føtex, Superbrugsen osv.) med vanilje eller kokosflødeskum.

OBS! Æblekagen falder måske lidt ned/sammen, når den komme ud af ovnen. Det skyldes at æblerne samler sig mere, når de bliver varme og bløde.

applepie4Velbekomme!

Grønnere hilsner
Mo

Skriv et svar

