Tynde veganske pandekager

20130908_131748Endnu en pandekage opskrift? Ja!  Nu er weekenden lige om hjørnet, og her kan jeg godt lide at gøre noget ekstra om morgenen. Denne gang ville jeg prøve at lave nogle tyndere pandekager end sidst. Det lykkedes heldigvis rigtig godt! Disse pandekager er også helt oliefri. Med den rette slip-let pande, kan du nemt undgå at søbe det du nu vil stege i en masse fedtstoffer.  Den pande jeg bruger er fra Jamie Oliver, købt i Føtex, og fungerer godt hver gang uden olie/margarine. Der er sikkert mange gode slip-let pander ude på markedet, men dette er den jeg har bedst kendskab til. Og så koster den kun ca. 300 kr. på tilbud. Så ønsker du at blive mere oliefri, er en slip-let pande helt klart en god investering!

Nå, jeg kom egentlig fra pandekager. Du kan sagtens lave disse uden sukker og bruge dem til wraps til aftensmaden eller frokosten. Og igen, kom den mængde sukker i du har lyst til. Jeg plejer ikke at lave mine pandekager særlig søde, da jeg kommer sødt fyld i bagefter. Det er vel en smagssag (;
Med god vilje, kan du sikkert også lave disse pandekager endnu tyndere, end jeg har formået. Med lidt ekstra mandelmælk(eller hvad du nu bruger) og lidt bedre pandekage-skills.

Tynde pandekager:
ca. 8 stk.
4 dl. mel (jeg brugte alm. hvedemel og grahamsmel)
6 dl. mandelmælk (eller anden plantemælk)
1 tsk. bagepulver
1/4 tsk. salt
1 spsk. vaniljesukker

Fremgangsmåde: 
1. Bland mel, bagepulver, salt og vaniljesukker i en skål.
2. Kom derefter mandelmælken i, og pisk det godt sammen, så der ikke er nogle klumper i dejen.
3. Lad pandekagedejen stå og hvile i et kvarters tid. (Du kan også med fordel lave dejen aftenen inden, og stille den i køleskabet natten over. Husk så at spæde op med 1-2 spsk. vand, hvis dejen er blevet for tyk.)
4. Tag en pande og sæt den på lidt over det mellemste blus. Brug en slip let pande for en oliefri version, ellers anvend en smagsneutral olie eller mælkefri-margarine (eks. FRI eller Nutana).
5. Så er det bare at lave pandekager! For få dem ens i størrelsen, kan du bruge en suppeske eller lign., så alle pandekager indeholder samme mængde dej. Og husk at have tålmodighed! Pandekagerne skal først vendes, når dejen har skiftet farve til en svag gul og ikke ser våd ud mere, og evt. laver nogle små huller.

20130908_131720Sevér dem med friske bær, marmelade, chokolade eller hvordan du nu foretrækker dine pandekager.

Rigtig god weekend!

Grønnere hilsner
Mo

Skriv et svar

