Kikærtebøffer

kikærtebøffer1Jeg elsker kikærter! De er så nemme at arbejde med og man kan lave så utrolig mange ting med dem. Jeg har lavet disse kikærtebøffer, som mange vil lave falafler. Udblødte og ukogte kikærter i en foodprocesser med en helvedes masse persille og krydderier. Men disse er ikke friturestegt, men derimod lavet 100% oliefri i en ovn. Det viste sig faktisk at være noget nemmere at lave bøfferne i en ovn, end på en pande. Selvom jeg havde en forholdvis våd dej, der helt sikkert ikke havde klaret den på en pande, kunne man vende dem uden problemer efter 10 min. i ovnen. Smart ik’?
Disse kikærtebøffer blev lavet store og flade, så de passede i en burger. Lav en portion langtidshævede burgerboller og du har den perfekte burger! Man kan sagtens lave dem mindre og spise dem med sovs, kartofler og en lækker salat til. Eller bruge dem til madpakken. Det er en stor portion!  Og er helt ideelle til at fryse ned og gemme. Hvor mange bøffer/deller man får afhænger af størrelsen. Jeg lavede ca. 8 store og 10 mellem. Så hvis man laver dem som deller, får man altså virkelig mange.

Kikærtebøffer
1 hel pose kikærter á 400 gr.
Et stort bundt persille
2 dl havregryn
1-2 spsk. tahin
4-5 fed hvidløg
Saften fra ½-1 citron
1-2 spsk. paprika
1-2 tsk. spidskommen
1-2 tsk. stødt korriander
1 tsk. røget parika (kan udelades)
2-3 tsk. salt
Evt. 1-2 dl vand

Fremgangsmåde:
Dagen før: Sæt kikærterne i blød aftenen inden og lad dem ligge i vandet indtil næste eftermiddag/aften. Man kan også sætte dem i blød og morgenen, men så suger de ikke lige så meget vand.

Næste dag: Tænd ovnen på 200 grader varmluft.Kom havregryn i en foodprocessor og blend dem i lidt tid. Hæld vandet fra kikærterne ud (endelig ikke genbrug det, det er giftigt!) og kom dem i foodprocessoren sammen med de øvrige ingredienser. Smag til undervejs! Måske vil du have flere krydderier eller persille i, måske vil du have mindre? Tilsæt evt. lidt vand for at det kan køre bedre rundt. Jeg troede jeg havde tilsat lidt for meget vand, men det gør intet når de kommer i oven.
Du skal nok bruge 2-3 bageplader med bagepapir. Med en ske kommer du kikærter”farsen” på bagepladen og danner den bøf eller delle du kunne tænke dig. De skal have ca. 15-30 min. i ovnen, alt efter hvor stor eller små eller flade du laver dine bøffer. Efter 10 min i ovnen vender du dem, som du ville på en pande. De er færdige når det er blevet lidt gyldne i det.

Velbekomme!

Grønnere hilsner
Mo

 

Skriv et svar

