Oliefri pandekager med brombærsirup

20130902_090045

Mmmh, pandekager og mmh brombær! Jeg lavede disse pandekager en morgen hvor jeg skulle møde sent. Dagen inden lavede jeg pandekagedejen, for jeg læste at den har godt af at stå på køl over natten. Det var jo lidt smart! Så skulle man ikke stå og bikse med det om morgenen, men bare smide det på panden. Opskriften er inspireret af VeganYumYum, dog med ekstra mel og vand. Det var egentlig en fejl, men shh.. Det betyder jo bare flere eller større pandekager. Jeg serverede pandekagerne med en lækker hjemmelavet brombærsirup (se opskrift længere nede), friske brombær og (de forbudte rå) hyldebær. Ja, jeg vidste ikke lige at hyldebær altså ikke må spises rå, da de kan indeholde blåsyre (læs mere her). Heldigvis blev jeg ikke forgiftigt, som desværre ellers ville resultere i opkast og dårlig mave. Så lad være med at gøre ligesom mig, hvis du ikke vil risikere at blive syg af dem. Anvend i stedet nogle andre bær, der er heldigvis så mange lækre derude. Disse pandekager er ikke specielt søde. Vil du undgå sukker helt, så kan det sagtens udelades. Og er du mere til søde pandekager, så tilsæt lidt mere.

20130902_090017

Opskrift på pandekager:
Nok til 2, måske endda 3.
0,5 liter plantemælk (jeg brugte mandelmælk)
225 ml groft mel (jeg brugte rugmel)
80 ml hvedemel
1 spsk. sukker
1 tsk. bagepulver
1/4 tsk. salt
1 tsk. vaniljeekstrakt eller 1 spsk. vaniljesukker
Evt. en håndfuld bær (bare ikke rå hyldebær!!!)
Evt. 1-2 spsk. vand til at tynde dejen efter køleskabet

Fremgangsmåde:
Pisk alle ingredienserne, undtagen bær og 1-2 spsk. vand, sammen i en skål og stil i køleskabet natten over.
Om morgenen tilsætter du 1-2 spsk. vand for at gøre dejen tynd og smidig igen. Og evt. bær. Herefter er det bare at stege pandekagerne på en slip-let pande. Når pandekagen begynder at lave små bobler og dejen bliver mere gullig, skal du vende pandekagen.
Hvis du vil holde pandekagerne varme imens du steger, kan du med fordel tænde ovnen på 100 grader og lægge dem derind.
Sevér med lige hvad du har lyst til. Sirup, marmelade, bær, is, chokolade osv.

20130901_151222
Min mors have bugnede af lækre brombær. Jeg besluttede at lave dem om til en brombærsirup og marmelade. Man kan også bruge frosne bær, så man kan heldigvis lave denne sirup hele året rundt. Siruppen er inspireret herfra, hvor forholdet er 1 del væske til 2 dele sukker.

Opskrift på brombærsirup:
ca. 500 gr. brombær
Lidt vand

6. spsk. balsamicoeddike
4 dl. sukker

Fremgangsmåde:
Kog bærerne i en gryde med lidt vand og mos dem undervejs. Kom det over i en fin sigte, eller i en sigte med et ostelærred eller i et rent viskestykke og filtrér bærerne fra (gem brombærmassen). Her havde jeg fået 2 dl brombærsaft, har du fået mere eller mindre, justerer du bare selv. Bare husk forholdet 1 del saft til 2 dele sukker.

I en gryde koges balsamicoeddiken ind til den tykner (sirupsagtigt). Derefter hældes saften og sukkeret oveni. Kog det stille og roligt ved lavt blus og rør rundt undervejs. Der kommer noget skum i overfladen, det er helt normalt. Når det bruser op med store sammenhængene bobler, er det færdigt. Hvis du har et stegetermometer, et det færdigt ved 105-107 grader. Så er det en forholdvis tynd sirup du får. Jeg kogte den ca. i 10-15 min., måske liidt for meget, og fik en lækker tyk sirup. Bare pas på du ikke koger det for længe! Det tykner meget når det bliver koldt, så du kan ikke fornemme det i gryden.

Hæld siruppen på henkogte glas og brug den til eks. pandekager eller dressinger. Den holder sig i lang tid, hvis glasset du har hældt det på er helt rent, og så øger sukkeret markant holdbarheden.

20130902_085513
Det resterende brombærmasse, kan du med fordel lave til marmelade. Jeg blandede kun 1 spsk. ahornsirup i, og så over i et skoldet marmeladeglas. Den skal spises forholdvist hurtigt, og jeg vil tro at den maks. kan holde 1 uge i køleskabet. Den smager super godt til brød (og pandekager 😉 ). Du kan også bruge brombærmassen til nogle cupcakes eller en anden kage.

20130901_162335Velbekomme!

Grønnere hilsner
Mo

One thought on “Oliefri pandekager med brombærsirup

  1. Pingback: Tynde veganske pandekager | GRØNNERE

Skriv et svar

