Ærtesuppe

20130823_205931 (1)Kender du det? Du har egentlig bare lyst til noget hurtigt, simpelt, billigt aftensmad. En opskrift der ikke kræver det store, og ikke med alt for mange ingredienser, men samtidig smager som om, at du har stået i køkkenet hele eftermiddagen. Det synes jeg den her suppe gør, og derfor laver jeg den rigtig tit, gerne en stor portion, så der er noget til fryseren. Jeg har også, op til flere gange, serveret den for gæster og de bliver alle helt uforstående, når jeg fortæller det egentlig bare er blendet ærter. Har man mulighed for at lave den af friske ærter, vil det være en kæmpe bonus. Det kan man måske godt liiige nå endnu. Men det gode ved denne suppe er at man netop kan lave den hele året rundt, og at frosne økologiske ærter, efter min mening, faktisk smager rigtig godt.

Opskrift:
1 kg. frosne økologiske ærter
1,5-2 L vand
2 løg
4-5 fed hvidløg
3 spsk. tamari
En grøntsagsbouillon
1 spsk. paprika
1 knivspids røget paprika

Fremgangsmåde:
Skær løg og hvidløg groft og steg dem i tamari i en dyb gryde sammen med krydderierne. Kom vandet og bouillionen i gryden og lad det koge på lavt blus i 20 min. Tilsæt herefter de frosne ærter, skru op for blusset og lad dem koge i 2 min. Pas på med at koge ærterne for længe, så mister de nemlig deres flotte friske grønne farve. Sluk for blusset og tag gryden af varmen. Blend nu suppen med en stavblender indtil der ikke er flere hele ærter i. Vurder selv hvor tyk/tynd din suppe skal være. Jeg kan godt lide at den minder om en puré, men nogle er mere til en tyndere suppe. Til sidst kan du drysse lidt frø, kerner, friske ærter, eller hvad du nu har lyst til, udover. Ristet rugbrød smager også dejligt til.

Velbekomme!

Grønnere hilsner 
Mo

2 thoughts on “Ærtesuppe

Skriv et svar

