En forlænget weekend til BERLIN

Her i sommerferien var jeg i en forlænget weekend til Berlin med min familie. Vi valgte at køre derned i bil, som tog ca. 6 timer, for at kunne have plads til hvad vi nu ville købe dernede – for mit vedkommende; en masse lækre veganske produkter fra Veganz. Jeg har været i Berlin ca. 5 gange før, så jeg kender egentlig byen ret godt. Men denne gang skulle vi bo i en ny bydel, vi ikke havde prøvet før at bo i før; Prenzlauer Berg. Dejligt kvarter og dejligt centralt. Vi boede på Hotel Zarenhof, som lå godt og ugenert, da man boede inde i en gård og ikke ud til vejen. Der var u-bahn lige ude for døren, men gik man om hjørnet, var der allerede masser af butikker at kigge på. Første dag spiste vi på en vegansk Gourmet restaurant der hedder Kopps.

foto (4)

Vejret var godt, så vi satte os selvfølgelig udenfor, ved en ugenert gade. Udenfor virkede restauranten som en hvilken som helst anden restaurant, men bevægede man sig indenfor, ændrede stemning sig meget, og det bar i den grad præg af at man var kommet til en af de finere restauranter. Personalet var søde og imødekommende og var hurtige med serveringen. Efter at have fået vores drikkevare, besluttede vi os for at prøve deres 5-retters menu. Ingen af os havde prøvet en 5-retters før, så vi var meget spændte.

Pictures16

Det startede ud med en lille appetizer i form af en gazpacho i et lille glas. Det var første gang jeg smagte gazpacho, da jeg i lang tid ikke har brudt mig om rå tomater, og jeg var overrasket over hvor salt det smagte – men ellers smagte det godt. Første ret var salat bestående af en salatmix med nogle blade der mindede om store ruccolablade, lettere bitre. For at opveje det bitre, var der syltede rødløg, som der gerne måtte have været mere af! Og lidt knastørt franskbrød i lidt for store stykker, efter min mening. Fin salat, men ikke den bedste jeg har smagt. Anden ret var en lækker cremet svampesuppe med hvidvin, og var serveret super flot med skum og tyndskåret champignon. Helt klart en af mine favoritter fra måltidet. Næste favorit var tredje ret, hovedretten, bestående af marineret tofu indpakket i et vinblad. Med en bund af løg og spinat, søbet i en god tomatsovs og flot skum (måske den fra suppen?). Dertil var der to “melboller”, som ikke lige faldt i min smag. De måtte gerne have erstattet dem endnu en pakke med tofu i vinblad, for den smagte helt vildt godt! En af de bedste måder jeg har fået tofu på, da marinaden virkelig var lækker og det ikke som sådan smagte af tofu. Puha, her var jeg allerede godt mæt. Men fik kæmpet mig igennem til fjerde ret; desserten. Den var serveret så flot! Den bestod af en vanilje kage og en slags vaniljebudding, (meget) lidt frisk frugt, lidt karamelsovs og en stribe chokolade malet på tallerkenen. Vaniljekagen smagte godt, men konsistens og smag af vaniljebuddingen faldt ikke i min smag, den var ret intetsigende, desværre. Sidst men ikke mindst, femte ret; ostetallerken. Jeg havde glædet mig helt vildt til denne ret, og blev ærlig talt lidt skuffet da den blev serveret. Flot så det ud, men havde regnet med noget mere “ostet”, måske nogle faste oste. I stedet for var det tre nøddeoste, der bestemt smagte godt, men på ingen måde af ost. Den lavet på cashewnødder var den jeg synes bedst om (den længst væk på billedet). Den var rigtig lækker cremet og havde en god smag.

Alt i alt var vi tilfredse og mætte, men så heller ikke mere end det. Det kostede 40 euro (ca. 300 kr.) for 5 retter. Suppen og hovedretten var klart dem der scorede toppoint, og kunne sagtens have nøjes bare med de to. Men det var spændende at prøve, og kan klart anbefales. Dog hvis jeg kommer der forbi næste gang, vil jeg ikke bestille 5-retters igen. Det er muligt at bestille 2, 3 eller 4 retter fra deres 5 retters hvis der er noget man synes der lyder spændende. Ellers har de et helt menukort fyldt med en masse lækre retter.

Kopps bar og restaurant
Linienstraße 94

Ikke langt fra hotellet, ca. 5 min. gå gang, lå Veganz, et 100% vegansk supermarked med en tilhørende vegansk café.

20130719_120713

Jeg var forbi 2 gange, bare for at være sikker på at jeg havde fået købt alt det jeg gerne ville. Vores hotel havde desværre intet minikøleskab, så min plan med at købe en masse fra køl gik i vasken, øv. Det var så fedt at være i et supermarked, hvor du ikke skal kigge på varedeklarationen for at finde skjulte animalske ingredienser. Og så var der bare så mange lækre ting! Her har jeg taget et billede af hvad jeg fik købt:
20130726_1713421. Kakaosmør super billigt for et stort glas med 300 gr. 2. Mayonnaise De havde så mange forskellige slags mayonnaiser, jeg valgte en simpel en med netural smag 3. Parmela Parmesan Style lagret nøddeost, smager rigtig godt, se mere her 4. Håndsæbe med mandelduft 5. Tandpasta af mærket Kingfisher med aloevera smag uden flour 6. Hårmousse af mærket lavera 7. Sølvpapir af genbrugs aluminium, vidste slet ikke at det var muligt 8. Skumfiduser uden gelatine, endelig! 9. Sea sprinkles er tang man kan drysse på salater eks. eller spise som snacks 10. Hvide chokolade knapper til at smelte, overvejer at lave en vegansk version af Summerbirds lakridsmandler 11. Chokoladebarer med fake “honeycumb crisp” af mærket Moo Free 12. Shoyu 1 liter 13. Tamari 1 liter ikke på billedet: 14.  Kattetørfoder helt vegansk af mærket AmiCat, som mine katte er helt vilde med, det skulle bare lige prøves 15. Surdejsstarter en lille pose til at starte sin egen surdej med 16. Chokolade årh der var så meget chokolade, så jeg prøvede en med tranebær 17. Vingummibamser smagte rigtig godt, med havde ikke den helt rigtige vingummikonsitens. 18. Vegan Freak: being a vegan in a non-vegan world en rigtig god bog til alle etiske veganere, læs mere her.

Som sagt tilhørte der en café til; Café Goodies. Her kan man få sandwich, kager og is. Jeg fik den lækreste rabarberkage, som jeg desværre ikke fik taget et billede af. Men den havde et lag kagebund, et lag rabarberkompot og et lag “flødeskum”. Mums. Min søster og mor prøvede deres is, som også var rigtig lækre cremede. Ved siden af denne Veganz, ligger der en vegansk tøjbutik og en vegansk skobutik.
Pictures17Der var rigtig mange flotte sko i Avesu, til helt rimelig priser. De har alle slags sko, til mænd og kvinder, og er bestemt et besøg værd. Dear Goods, tøjbutikken, var også rigtig fin. Jeg endte med at købe en ny pung fra mærket Matt & Nat. Prøv at tag et kig på deres hjemmeside, de laver så flotte ting! Gid man kunne få deres produkter her i Danmark.

Veganz, Avesu og Goodies
Schivelbeiner str. 34+35+36
OBS! Der findes fler Veganz i Berlin, tjek deres hjemmeside ud her.

Jeg synes der er rigtig hyggeligt i Prenzlauer Berg, og en rigtig hyggelig gade at gå ned af er Kastanienalle. Der er en masse fine butikker og hyggelige caféer. En af dagene spiste vi på Der Imbiss, en vegetarisk café vi har prøvet før og synes rigtig godt om. Det er et rigtig godt frokoststed til de meget sultne, for hold da op hvor fik vi meget mad! Der er en del siddepladser udenfor, men man kan også sidde indenfor hvis vejret ikke er til det.

Pictures14Jeg bestilte naanbrød med avokadocreme, frisk salat og spirer, soltørred tomater og chipotledressing. Min søster bestilte den høje wrap med artiskok, salat og chipotledressing og min mor bestilte burrito med sortebønner, korriander, ris, salsa, ost og to dips. Så meget mad, så lækkert. Helt klart et besøg værd, hvis man tager forbi Prenzlauer Berg.

Og nu vi er ved Kastanienalle, vil jeg lige vise de to is skilte:20130719_13340120130720_160805

Der er masser af vegansk is i Berlin. Man skal bare holde øjnene åbne, for det er slet ikke så usædvanligt at de reklamere for vegansk is. Jeg fandt disse i starter/enden af Kastanienalle, næsten lige overfor hinanden. Og måtte selvfølgelig prøve en kugle hos hver og de er godkendt herfra! Dejlig forfriskende i sommervarmen.

20130720_194827

Og jeg vil nu slutte af med restauranten alle veganere drømmer om at spise på; La Mano Verde. Efter at have læst utallige veganske madblogs ture til La Mano Verde, har jeg ville prøve det. Da jeg så var i Berlin for 2 år siden, var der lukket, pga. omrokering. Men denne gangs lykkedes det! Jeg havde bestilt bord på forhånd hjemmefra, for at være sikker på at der var plads. Restauranten ligger tæt ved enden/starten af Ku’dam og ligger enormt ugenert og lidt “hemmeligt”. Man skal nemlig igennem en bygning for at komme ind til gården hvor restauranten ligger. Personalet var sødt og imødekommende og restauranten er utrolig fancy. Man får bl.a. en iPad hver til at se menuen på. Nu havde vi prøvet 5-retters af på Kopps og havde fået en stor frokost, så vi bestilte “bare” en hovedret og dessert.

Pictures15Vi var 4 i alt, men af en eller anden grund har jeg kun fået 3 hovedretter og 3 desserter med. Hovedretterne bar rigtig meget præg af pastaretter, hvilket jeg personligt synes var ret ærgerligt. Min mor og jeg endte dog alligevel med at bestille ravioli (billedet i midten øverst) fordi den lød så spændende. Den havde fyld af græskar og nødder, tomatsovs og friske spirer. Selve raviolien smagte sindssyg godt! Men tomatsovsen var desværre alt for kraftig og overdøvede raviolien fuldstændigt, men smagte godt. Det var lækkert med de friske spirer, som der gerne måtte have været flere af. Min søster bestilte en pastaret med tang, soltørrede tomater, frisk salat og “parmesan”. Det smagte godt, men hun var noget skuffet over at man ikke som sådan kunne smage, at det var lavet med tang. Min mors kæreste bestilte appelsinmarineret seitan, meget specielt, men smagte også godt. Til dessert bestilte jeg Creme Brulé, som blev flamberet ved bordet. Rigtig lækkert, men sukkerlaget kunne godt være blevet flamberet noget mere. Konsistensen var bedre end den creme brulé jeg smagte i New York, og smagte rigtig dejligt, men stadig ikke af en rigtig creme brulé. Min mor og søster bestilte to slags cheesecakes, som var rigtig lækre, men i konsistensen lidt for hård til at kunne minde om en cheesecake. Og min mors kæreste bestilte det mest spændende is! De havde nogle rigtig spændende kombinationer, såsom ananas-persille. Jeg kan desværre ikke huske de andre kombinationer, men det var super lækkert. La Mano Verde er en gourmet restaurant og derfor er priserne også lidt højere. Det koster ca. 15-20 euro for en hovedret, men det er jo ikke dyrere end så meget andet mad man kan få herhjemme i Danmark. Det er helt klart et sted jeg skal besøge igen, og det kan klart anbefales!

La Mano Verde
Kempinski Plaza i Ku’damm
Uhlandstr. 181-183

Berlin er fantastisk, nem at finde rundt i og en sød befolkning. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at komme i praktik der i forbindelse med min uddannelse Ernæring og Sundhed. Det kan være alt fra en restaurant, café til en madskole, almindelige skoler osv. Hvis nogen af jer kender til noget, ville jeg blive så glad for at høre fra jer. Mit tysk er måske lidt rustent, men det kan der sikkert arbejdes på (;

3 thoughts on “En forlænget weekend til BERLIN

  1. Tak for Berlin input. Overvejer en tur til en europæisk storby i løbet af efteråret og det her vejer absolut på vægtskålen for Berlin, når man nu er en madglad veganer 😀

    Og dejlig blog. Glæder mig til at følgen den. Jeg nyder at kigge og lade mig inspirere af alle de mange skønne veganer blogge vi efterhånden har i vores lille land.

    • Hej Line/Veganissen

      Glad for at du kan bruge den til noget! Jeg synes helt klart at du skal tage til Berlin hvis du får chancen. Det er hurtigt og nemt at komme til, de har så meget vegansk og så er det bare en rigtig behaglig by at vandre rundt i. Ellers så var jeg også på nogle rigtig gode caféer og restauranter i Barcelona for 2 år siden, hvis det skal være lidt mere eksotisk. Og den by er altså også helt fantastisk (:

      Og tak, og i lige måde! Det er lidt sjovt, sad i går og kiggede din blog igennem, og blev simpelthen så inspireret af din blog og dine “fløde”boller. Dem skal jeg vidst prøve at lave en version af, de så rigtig gode ud!

  2. Pingback: Favoritliste uge 43 2013 | GRØNNERE

Skriv et svar

