Squashdeller med majs

20130808_161700
Forleden lavede jeg disse squashdeller, og blev overrasket over hvor nemme de var. Det typiske problem med en fars der ikke er samlet af æg, er at de falder fra hinanden på panden. Men nej, ikke dem her. Om det var fordi bulguren blev æltet (en fantastisk idé jeg, fik fra en fantastisk vegansk blogger), vand-mel-havregryn-mængden der var tilpas eller om det var fordi farsen fik lov til at hvile, ved jeg ikke. Jeg vælger at tro, at det var en god blanding af det hele. Det gode ved de her deller er at de er meget milde pga. squashen (du kan selvfølgelig give den gas med flere krydderier). Jeg vil vove at påstå, at de kan bruges til alt fra burger, til sandwich, til en rugbrøds/smørrebrødsmad, til kartofler og sovs. De bestod i hvert fald burgertesten, mmh (se længere nede). Denne portion fik jeg til ca. 12 deller, man kan vælge at lave dem til bøffer, så får man mindre, eller man kan fordoble portionen og fryse nogle ned til de travle eller dovne dage.

Opskrift til ca. 12 stk
2 dl bulgur
1 tsk. herbamare urtebouillon (eller en halv grøntsagsbouillon terning)
1 squash
1 revet rødløg
2 dl majs
2-3 dl hvidløg
1 dl grovvalset havregryn
3 spsk. hvedemel
2 spsk. shoyu (sojasauce)
½-1 spsk. citronsaft
1-2 tsk karry
1-2 tsk paprika
1 knivspids røget paprika (kan udelades)
Lidt friskrevet ingefær (kan udelades)

20130808_161633

Fremgangsmåde:
Kom 2 dl bulgur i en stor skål med 1 tsk. urtebouillon og hæld kogende vand over til det står ca. 1 cm. over bulguren. Rør rundt med en ske indtil urtebouillonen er opløst. Lad det trække i 15 min.

Mens bulguren trækker, gør du de andre ingredienser parat. Skyl og riv squashen og løget groft på et rivejern. Jeg brugte frosne usødet majs, hvis du gør det samme, så tø dem op ved at komme kogende vand udover.

Når bulguren har trukket i 15 min. hælder du overskydende vand fra skålen.Vask dine hænder godt, og ælt så bulguren til det bliver klistret og klumpet. Pas på det kan godt være varmt og tage lidt tid før bulguren begynder at klistre! Kom derefter alle ingredienserne i skålen med de klistrede bulgur og rør godt rundt i nogle minutter. Det er vigtigt at det hele er blandet godt ind i hinanden. Jeg har med vilje ikke lavet farsen særlig salt, så måske vil du tilsætte lidt mere. Du kan smage dig ad, da der jo ikke er noget æg i. Lad farsen hvile i ca. 15 min. Dette gøres for at vandet fra grøntsagerne gør havregryn og mel klistrede, og derved opnås en bedre fastere fars.

Når farsen har hvilet, varmer du en slip-let pande (du behøver ikke bruge olie hvis du har sådan en, men hvis du ikke har, så brug lidt olie) op på middelvarme og begynder at stege dine deller. Jeg tog en stor skefuld fars, kom det på panden, og jævnede det ud til den ønskede størrelse med skeen. Lad dellerne få ca. 4 min. på hver side. Pas på med at vende dellerne lige med det samme, så kan de godt falde fra hinanden. Og hvis du har din pande på det varmeste, kan det godt være at de ikke når at blive helt gennemstegte (altså rå inden i). Dette gør selvfølgelig ikke så meget når der ikke er æg i, men det smager bedst hvis de er gennemstegte.

20130808_161712*Tip: Du kan gøre lige som mig og bruge dellerne til burger. Jeg tog en portion af mine langtidshævede burgerboller, og lavede nogle deller der ville passe i størrelsen til. Serverede dem med frisk salat, agurk og tomat. Lavede nogle lyn syltede agurker af 20 skiver tyndtskåret agurk, 2 spsk. hvidvinseddike, 1 spsk. jordbæreddike, ½ tsk ahornsirup og lidt salt. Lod dem trække imens jeg lavede mad og sørgede for at røre i dem undervejs så alle blev “syltede”. Dertil en guacamole bestående af 2 moste avokadoer, 1 fed presset hvidløg, 1 spsk. citronsaft, salt og peber. Og i stedet for ketchup lavede jeg lækreste “bedre-end-ketchup” tomat”kompot”, som fik lov til at simre i lige så lang tid det tog at lave maden.

Du skal bruge:
2 store tomater
1 løg
1 æble
1 spsk. æblecidereddike
Lidt salt og peber

Fremgangsmåde:
Skær tomater i mindre skiver, hak løget fint og riv æblet groft. Kom dem i en lille gryde med de øvrige ingredienser. Kog det op og lad det derefter simre på lav varme. Rør i det en gang imellem for at sørger for det ikke brænder på. Det skal blive forholdvist “tykt” og næsten alt vandet skal være fordampet. Har du travlt, skruer du op for varmen, røre i det konstant indtil det har opnået den rigtige konsistens.

20130808_194840Dårligt billede af den færdige burger, men virkelig lækker!

**Tip: Har du friske krydderurter i haven, kan du prøve at komme dem i farsen.

Grønnere hilsner
Mo

4 thoughts on “Squashdeller med majs

  1. Lavede dem igår til aftensmad og da jeg er ene-vegetar i familien er størstedelen nu frosset ned, så der er til andre dage 🙂

    • Lækkert! Jeg plejer også at fryse en portion ned, så er der til de dage hvor man ikke kan overskue at lave noget fra bunden. Så smart. Jeg er glad for at du kan lide dem (:

Skriv et svar

