Langtidshævede burgerboller

20130806_160604Jeg bager næsten ikke andet end langtidshævede boller. Det er simpelthen bare så nemt! Om aftenen laver man en dej blanding, lader den langtidshæve over natten og bager bollerne om morgenen.  Og jeg blander ofte bare det jeg har lyst til i af mel, kerner, nødder, krydderurter. Dermed får man en utrolig stor variation hver gang man bager boller. Jeg køber stort set aldrig brød og boller hos supermarkederne mere og det kan mærkes på økonomien! Det kan langt bedre betale sig at bage selv, og så smager det også meget bedre. Disse boller fungere perfekt, ja, til alt faktisk. Som burgerboller er de rigtig gode, da de er så flade. Men de fungere også godt til sandwichs eller bare til morgenmaden.

Jeg plejer at gå efter grundopskriften i kogebogen “Vegetarisk Vellyst”, dog udelader jeg olie og honning. Jeg plejer heller ikke at komme nær så meget gær i og hvis der ikke er plads i køleskabet, hæver den bare på køkkenbordet med et viskestykke over.

Opskrift på ca. 10-15 stk.
2 “ærter” gær
5 dl kold vand
2 tsk salt
600 gr. mel (eks. 200 gr. emmerhvede, 200 gr. grahamsmel, 200 gr. fuldkorns hvedemel)
Tilsæt evt.: kerner, gryn, nødder, krydderurter.

Fremgangsmåde:
Om aftenen tager du en stor skål og opløser gæren i vandet. Tilst derefter de øvrige ingredienser og rør godt rundt. Dejen skal blive tyk og klistret. Hvis du har tilføjet kerner, gryn eller nødder kan det være der skal en lille smule mere vand i. Dæk skålen til med køkkenfilm og stil den i køleskabet natten over. Næste dag tænder du ovnen på 200 grader varmluft. Imens ovnen gør sig varm, tager du en bageplade med bagepapir og former bollerne direkte derpå. Dette gøres nemmest med to skeer. Du bestemmer selv hvor store dine boller skal være.  Jeg kan godt lide at lave en blanding af store og små. Drys evt. med lidt sesam, eller hvad du nu har lyst til, på toppen. Du kan evt. lade dem hæve i en ½ time, eller du kan bare komme dem direkte i ovnen som mig. Bag bollerne i ca. 20-25 min.. Tjek gerne efter med en strikkepind om de er færdige inden i, eller bank i bunden på dem for at høre om de er hule, er de hule er de gennembagte.

*Tip: Har du en juicer/saftpresser og ved du ikke hvad du skal gøre med tørstoffet? Prøv at kom det i dejen!

*Tip: Ønsker du at lave brød, eller en mere fast dej, tilsætter du bare mere mel dagen efter og ælter det ind i, til dejen er fast og er stoppet med at klistre.

Grønnere hilsner
Mo

4 thoughts on “Langtidshævede burgerboller

  1. Pingback: Squashdeller med majs | GRØNNERE

  2. Pingback: Kikærtebøffer | GRØNNERE

    • Hej Mette

      De skal have ca. 20-25 min.. Men ovne kan godt være forskellige, så det en god idé at teste efter med en strikkepind eller høre om de er hule når man banker i bunden på en af dem 🙂

Skriv et svar

