Frokost på Sophienholm

Sophienholm vækker virkelig mange barndomsminder hos mig. Så da jeg var forbi for nogle dage siden, var det som et “trip down memory lane”. Der er jo helt fantastisk! Den flotte park lige ud til vandet, med ænder og gæs. Huler man kunne gemme sig i, i træerne og buskene, som faktisk var utrolig farlige som lille. Det kunne jo være der gemte sig en trold (aka min far). De høje snoede træer, der leder hen til den Norske Hytte. Og så selve udsigten over synet. Ja, jeg synes Sophienholm er ret fortryllende. Selve udstillingen om Jytte Rex, der løber frem til d. 11. august, sagde mig ikke så meget. Men jeg blev noget overrasket over deres café, der har en del traditionelt dansk mad – mest med fisk, havde en vegansk ret på menuen. En ristet blomkålssalat, med salat, krydderurter, nøddedressing og rysteribs. For en sikkerhedsskyld spurgte jeg om der var nogle mælkeprodukter eller æg i retten, og blev til min glæde bekræftet i at det var der ikke.

20130731_142327

Det var en super dejlig salat, dog måske en tand for sød, som nok skyldtes den ellers lækre nøddedressing. Blomkålene var perfekte, sprøde med bid i, men stadig lettere dampet vil jeg tro. Ribsene gav lidt modspil til alt det søde og var et lækker twist. Og så var det utrolig varierende med krydderurterne. Hver bid smagte forskelligt, alt efter hvilken krydderurt man fik med på gaflen. Retten kostede 109 kr, som man vel kan forvente sådan et sted. Jeg synes det  var en stor portion og jeg blev mæt. Men drikkevarene var helt klart det dyreste – 40 kr. for en 25 cl. Antons Saft, er altså lidt for voldsomt. Man kan endte bestille en omgang postevand fra hanen, eller deres hjemmelavet saft for 30 kr. hvis man vil have lidt sødt. Men kan også pakke en lækker picnickurv og sidde og nyde den i den flotte park i stedet. Det er masser af dejlige steder man kan sidde.

Et tip hvis man rigtigt vil på tur er at tage bådfarten. Her kan man stige af og på og der er et stop netop ved Sophienholm. Det er rigtig hyggeligt og man får set en masse.

Du kan læse mere om Sophienholm her.

Grønnere hilsner
Mo

Skriv et svar

