Kokos”flødeskum”

20130731_183440
Kokosflødeskum er et lækkert alternativ til den traditionelle flødeskum. Forskellen fra den traditionelle flødeskum og kokosflødeskummen er, at den har en meget mild smag af kokos (ikke specielt overdøvende), og så bliver den ikke nær så let og luftig – men stadig lidt luftig og meget mere cremet! Man kan bruge kokosflødeskummet som man ellers ville bruge flødeskum. Jeg har eks. både brugt kokosflødeskum til æblekage, varm kakao, risalamande, lagkage osv. Jeg var selv lidt skeptisk først, for jeg bryder mig egentlig ikke om smagen af kokos hvor jeg ikke synes den høre hjemme, men jeg blev positivt overrasket over hvor lidt den smager af kokos og hvor lækker cremet den er. Det er en sikker vinder hver gang – også hos de der ellers sværger til den traditionelle flødeskum.

Ingredienser:
1 dåse kokosmælk der har stået på køl natten over*
½ tsk. vaniljesukker
evt. en spsk. flormelis

*Tricket er at købe en god kvalitets kokosmælk. Jeg har haft 100% succes med Irmas økologiske kokosmælk – hvorimod jeg har haft knap så god held med de billigere kokosmælk, da mange af dem bliver utrolig grynet. Irmas økologiske kokosmælk er altid lækker cremet, hver gang, og man kan slippe afsted med at have glemt at stille den i køleskabet natten over (i hvert fald de gange jeg har prøvet). For ellers er det utrolig vigtigt at stille kokosmælken i køleskabet, så den skiller sig i kokosvand og kokosfløde/fedt.

20130731_183456

Fremgangsmåde:
Åben dåsen med kokosmælk i bunden og hæld kokosvandet fra (kan sagtens gemmes og bruges i en wokret eller i en brøddej). Med en ske kan du få den faste kokosfløde ud. Kom dette i en skål og pisk den til den bliver cremet og luftig. Tilsæt lidt vaniljesukker og evt. lidt flormelis og pisk det ind i. Sæt gerne kokosflødeksummen på køl hvis du ikke skal bruge den lige med det samme.

20121220_194222Undskyld for det utrolig dårlige billede af det færdige resultat – men det smager altså godt!

Grønnere hilsner
Mo

5 thoughts on “Kokos”flødeskum”

  1. Pingback: Æbletærte | GRØNNERE

  2. Pingback: Hverdagsmad på instagram | GRØNNERE

  3. Jeg vil gerne lave en lagkage til min fødselsdag, og overvejer der, at lave en slags fyld, med revet æble, lidt vaniljesukker og så flødeskum blandet sammen. Jeg har set det med flødeskum lavet på kofløde, og jeg tænkte på om jeg ville kunne lave den her æbleflødeskumscreme og putte den i min lagkage dagen før. Ville det mon kunne lade sig gøre? Altså ville kokosflødeskummen kunne bruges til det?

    • Hej Nina
      Det tror jeg sagtens at den vil kunne. Dog er kokosflødskummen formentlig mere luftig frisklavet, men det er helt sikkert muligt. Mht. til det revet æble vil jeg tro det også kan lade sig gøre, men jeg tænker om det revne æble ikke udleder noget vand? Og så skal man måske presse lidt citronsaft ud over det revne æble så det ikke bliver brunt at se på?
      Det lyder spændende og lækkert med æble i flødeskummen! Håber det lykkedes for dig!
      Grønnere hilsner
      Mo

      • Tak for svaret 🙂
        Jeg vil helt klart hælde citronsaft over! God ide! For let’s face it, iltet æble er ikke ligefrem særlig pænt!

Skriv et svar

