New York part 2

Whole Foods og Whole Body
Friske, økologiske, lokale, “rene” råvare, høj kvalitet er bl.a. de ord Whole Foods Market bruger til at markedsføre dem selv med. Modtrend til fastfood industriens junkprodukter, som i den grad kan mærkes i New York. Jeg var i flere Whole Food butikker og var helt overvældet! Så mange lækre produkter og så mange veganske produkter (som tydeligt var mærket med ordet “vegan” så man ikke var i tvivl). Mange (hvis ikke alle?) Whole Foods har også en madafdeling hvor du kan få lækre salater, morgenmad eller du kan kombinere dit eget fyld til at komme i en wrap. Billigt alternativ til frokosten eller morgenmaden, da man betaler for hvor mange gram mad man har taget. Og så er det så smart at ingredienslisten står ved hvert produkt i monteren, så man kan undgå de produkter man ikke spiser. Kan helt klart anbefales! Specielt den Whole Foods der ligger ved Union Square. Her er 1. salen indrettet således at man kan spise sin mad imens man kigger udover pladsen.

Jeg stødte også på en Whole Body, som er en matas bare med økologisk profil. Her kan man få alt fra vitaminer til cremer til make-up til tandbørster. Jeg var besøgte den flere gange og endte med at købe veganske D-vitaminpiller, miljøvenlig tandbørste af genbrugsplast, tandpasta (med smag af kanel og appelsin – overraskende godt!) og en lækker bodylotion der duftede af vanilje. Gid vi havde sådan en butik i Danmark!

20130317_133643

20130317_133930

Pictures6

20130317_151324

The Loving Hut
En vegansk fast food café, som også sælger morgenmad(!). Jeg synes det var lidt svært at finde vegansk morgenmad i New York. Men på the Loving Hut kan man bl.a. få en bagel med vegansk cremecheese eller tofuscramble. En aften bestilte jeg en burger med salat til som ses på billedet nedenfor. Der var lidt for meget burgerbolle, men ellers en rigtig god burger. Dog var det lækreste salaten – den dressing de havde hældt udover smagte SÅ godt! Man kan sagtens sidde inde på caféen, selvom der er noget småt. Men ellers hyggeligt sted som jeg godt kunne finde på at besøge igen.

20130317_200633

20130317_200917

20130317_205511Adresse: 348 7th Ave.

Physical Grafittea
Helt tilfældigt stødte vi en i en rigtig hyggelig te café i East Village. Efter at gå så meget rundt, er det meget rart med en kop te indimellem. I Physical Grafittea kunne vi vælge imellem over 200 forskellige slags te! Sort te, hvid te, grøn te, rød te, chai te, urte te osv. Det blev til to forskellige urteteer, som blev serveret i flotte tekander, med nøje instrukser om hvor lang tid teen skal trække.Man ville sagtens kunne dele en kande to mennesker. Lille sted, men rigtig hyggeligt, med få pladser at sidde ved. Og så er East Village et rigtig hyggeligt kvarter at snuse rundt i.

20130321_122604 20130321_122614

20130321_115047Adresse: 96 St. Marks Pl. (between Avenue A & 1st Ave)

Vinnie’s Pizza
Bedste. Pizza. Nogensinde. Vinnie’s Pizza ligger på den populære gade, Bedford Avenue, i Brooklyn. En rigtig spændende shoppegade, med en masse vintage og genbrugsbutikker. Men når man får brug for at break, er der en masse hyggelige caféer og (selvfølgelig) Vinnie’s Pizza. Et pizzasted der både laver almindelige pizzaer og veganske. Jeg prøvede en “Farmer’s sister” med hvidløgssauteret spinat, soltørrede tomater, portobellosvampe, mozarella og cheddar. Mums! Pizzaen dejen var blevet helt sprød, så når man tog et stykke, slaskede den ikke sammen, men holdt derimod sin form. Og så smagte pizzaen bare rigtig godt og havde masser af smag. Helt klart et sted jeg skal besøge igen hvis jeg kommer til Brooklyn!

Pictures12Adresse: 148, Bedford Ave. i Brooklyn

Sustainable NYC
Jeg skulle egentlig have været i Lula’sSweet Apothecary og få vegansk is, men der var desværre lukket. Dog hang der på døren et stykke papir hvor der stod, at hvis man ville smage deres is, skulle man blot gå om hjørnet og finde Sustainable NYC. Som navnet antyder, er det en butik der sælger en masse bæredygtige produkter og er altså helt vegansk. De har et fantastisk udvalg, og selvom det er en foreholdsvis lille butik, endte jeg alligevel med at bruge ret lang tid derinde. Jeg endte med at købe nogle sko og en is (med glutenfri isvaffel!). Der er en lille café inde i butikken hvor man kan sidde (og der er WIFI), men hvis vejret er godt, foreslår jeg at man går ud og nyder sin is i parken der ligger lige overfor butikken.

Adresse: 139 Avenue A, East Village

Der er ufattelig meget at se i New York. Og jeg vil næsten vove at påstå at det er en veganers paradis på jord. Jeg fik på ingen måde nået alle de caféer og restauranter jeg ville på, fordi der er mange. Prøv selv at kig her. Selvom det slet ikke er alle. Husk at næsten de fleste asiatiske restauranter har vegansk på menuen. New York er fantastisk! Og jeg vil klart anbefale at gøre som vi gjorde; at gå rundt i stedet for at tage metroen. Man får bare set så meget mere af byen. Men skal man langt, eller kan man ikke overskue at gå tilbage, er det nu meget rart med en metrotur.

Har du nogle yndlingssteder i New York?

Grønnere hilsner
Mo

Skriv et svar

