New York part 1

Jeg var så heldig at jeg var i New York i marts – for første gang! Min mor skulle til en konference og i den forbindelse tog hun min søster og jeg med.  Jeg glædede mig som et lille barn og snakkede uafbrudt om det, lige siden jeg bestilte flybilletter i januar. Jeg planlagde og planlagde.. Min liste over veganske restauranter og cafeer jeg skulle besøge blev længere og længere for hver dag der gik. Mange piger glæder sig til at shoppe når de skal til en storby, jeg, derimod, glæder mig til alt det lækre mad jeg skal spise! Det hele plottede jeg ind på googlemaps, så jeg havde styr på hvor alle de steder jeg ville besøge lå henne. Der sneg sig også nogle vintage og genbrugsbutikker, og lidt sightseeings, med på kortet. Du kan se mit googlemap over New York her. Vi var der i en hel uge, så jeg er blevet nødt til at dele blogindlægget op i to dele. Det bliver primært to blogindlæg om de veganske madsteder jeg besøgte, med nogle få undtagelser.

Hotellet
Vi boede på et super billigt hotel i Chelsea, som ved førstehånds indtryk var lidt specielt! Det er et katolsk hotel, med pavebilleder og jesus på korset på alle værelser. Der var ikke internet på værelset – man kunne i stedet sætte sig ned i loungen eller computerrummet for at få internet. Dog kunne man ikke komme på facebook (eller andre social netværk), da de havde blokeret siden. Damerne bag skrænken var skrappe, men alligevel søde – når de bare anstrengte sig lidt. Man skulle aflevere nøglerne ved skranken når man gik, og lukkes ind via en dørklokke når man kom udefra. Der var tilgengæld nogle til at lukke en ind 24/7, men stadig lidt mærkeligt man ikke bare måtte beholde sin nøgle. Men som sagt: billigt, meget low-key og faktisk ganske udmærket hotel, som jeg sagtens kunne finde på at bruge igen. Hotellet hedder The Leo House  og ligger i Chelsea. Det koster 105$ for et enkelt værelse og 125$ for et dobbeltværelse (begge uden bad – hvis man skal have værelse med bad koster det 10 dollars ekstra). Det kan næsten ikke fås billigere!

The Leo House
Adresse: 332 W 23rd St
http://www.leohousenyc.org/

20130317_104716

The High Line
Den første dag gik vi en tur i nabolaget (Chelsea). Vi gik en lang tur på the High Line, som er en gammel højbaneforbindelse der er 1,6 km lang, der i stedet er blevet lavet om til en park. Den var helt fantastisk! Det var lidt ærgerligt vi var der i marts, hvor tingene endnu ikke var sprunget ud, men stadig en oplevelse værd. Du kan læse mere om the High Line her.

20130317_105151

20130317_110036

Chelsea Market
Endnu en fed ting ved Chelsea er the Chelsea Market. Et indendørs marked, med en masse cafeer og butikker, som er super hyggeligt. Jeg blev helt forelsket i en masse keramik ting fra Anthropologie, og endte med at købe en masse skåle, som heldigvis ikke gik i stykker på vej hjem. Yay! Den veganske kæde, One Lucky Duck, ligger forresten inde i markedet. De sælger en masse rawfood produkter, t-shirts, bøger, mad osv.. Du kan læse mere om Chelsea markedet her.

20130317_103509

20130317_141704

Adresse: 75 9th Avenue (Between 15th and 16th Streets) i Chelsea.

Blossom Bakery
Jeg fandt hurtigt ud af at vores hotel lå virkelig godt i  forhold til veganske steder. Rigtig tæt på vores hotel lå Blossom Bakery – et vegansk bageri. Jeg var forbi og købe kager 2 eller 3 gange i løbet af ugen, fordi det smagte så godt og lå så tæt på. Der var desværre ikke siddepladser, da stedet er så småt. Men det gør heller ikke så meget hvis vejret er godt! Jeg prøvede både deres muffins og chokolade croissant. Et besøg værd – til morgenmad eller til eftermiddags kaffen/teen.

Pictures3

Adresse: 174, 9th Ave. i Chealsea.

Blossom du Jour
Nu hvor jeg alligevel har introduceret Blossom Bakery, kan jeg lige så godt tage de andre cafeer/restauranter i Blossom-kæden, som jeg besøgte. Lige ved siden af Blossom Bakery, ligger Blossom du Jour – vegansk take-out. Min mor og jeg besluttede os for at prøve det en af dagene, hvor vi virkelig havde gået meget, og ikke overskuede så meget andet end at komme hjem på hotellet i en fart. På vej hjem købte vi to wraps fra Blossom du Jour. Den wrap jeg valgte,med d seitan og avokado, lå allerede parat i et køleskab, hvorimod min mors wrap blev lavet ved bestillingen. De smagte helt fint, men ikke den vilde kulinariske oplevelse. Synes det var lidt ærgerligt, at den wrap jeg valgte ikke var lavet helt frisk. Det havde nok hjulpet på smagsoplevelsen. Hvis man vil, kan man godt sidde derinde og spise ved vinduet. Dog, efter min mening, ikke det mest hyggelige sted at spise, da de har prøvet at gøre stedet lidt “trendy” med et lidt specielt plastik layout.

Pictures10

Adresse: 174 9th Ave. i Chelsea.

Café Blossom
Endnu en Blossom og helt klart min yndlings restaurant af alle de stede jeg prøvede i New York. Efter en tur i biografen og se en meget mærkelig film, spiste vi aftensmad på Café Blossom. Billederne blev desværre ikke så gode, da lokalet var rigtig mørkt. Men hold nu op hvor smagte det bare godt! Jeg fik “sliders” som er på billedet nede til venstre. Jeg vidste egentlig ikke hvad sliders var og blev lidt overrasket over at få 2 små mini burgere. Det er nok noget af det bedste mad jeg har smagt. De to “sliders” kan slet ikke beskrives. Det var en perfekt kombi af bløde burgerboller smurt med en virkelig cremet dressing/mayo, lækre bøffer af svampe (og noget jeg ikke kan huske) og sprøde pommes fritter. Slet ikke som noget jeg har smagt før, det skal virkelig prøves! De to andre jeg var med bestilte en “oste”-pizza og en burger, som også smagte rigtig godt. Jeg var den eneste der havde lyst til dessert, så jeg bestilte en “cheese”-cake med passsionsfrugt smag. Endnu noget af det bedste jeg har smagt! Man kunne på ingen måde smage at det ikke var en rigtig cheesecake – den havde crunchy bund med cremet – let syrligt – fyld og lidt passionsfrugtsirup (vil jeg tro) til. Dette sted skal du besøge hvis du tager til New York og elsker vegansk mad, eller bare har lyst til at få en lækker smagsoplevelse du sent vil glemme.

Pictures7

Adresse:  41 Carmine St. i West Village.

Blossom
Den sidste Blossom jeg prøvede, var deres gourmet restaurant, som også lå lige om hjørnet fra vores hotel. Vi prøvede i to omgange at få bord, men stedet var simpelthen så proppet hver aften, at man blev nødt til at bestille bord (og tænk en gang, det er helt vegansk og alligevel er det populært). Det lykkedes til sidst at få bord til 7 mennesker efter lang tids venten. Stemningen var i top, og folk var måske lidt for stemt, for lydniveauet var alt for højt, desværre. Det var tydeligt at se at det ikke kun var veganere der sad ved bordene. Der var alle salgs mennesker – i alle aldre. Priserne var ret pebret, men det er nu også en restaurant der har klassificeret sig som gourmet. Jeg bestilte en ret med marineret seitan med kartoffelmos (se det – desværre – meget mørke billede forneden). Det var første gang jeg smagte seitan og det smagte rigtig lækkert! Dog alt for meget seitan i forhold til den lille kugle kartoffelmos (der var arrangeret rigtig flot på tallerkenen) der hørte til. To fra selskabet bestilte en cæsar salat, der var severet som et kæmpe bjerg. Flot så det ud, men bestod desværre bare af icebergsalat og en ellers ret lækker dressing – men noget kedeligt i længden. Til dessert bestilte jeg en creme brulé, med lavendel smag, så vidt jeg husker. Sukkerlaget var perfekt, men det var konsistensen af cremen ikke – alt for gelé agtig af en creme brulé at være. Den smagte fint i små mængder, men den imponerede ikke videre. Man skal være opmærksom på at det koster ekstra pr. kuvert. hvis man er en gruppe på over 5 eller 6 mennesker. Det var en spændende restaurant, men oplevelsen af restauranten var meget forskellige fra person til person, alt efter hvilken ret de fik serveret.

20130320_213142

Adresse: 187 9th Ave. i Chelsea.

Der findes flere caféer og restauranter i Blossomkæden, som du kan læse mere om på deres hjemmeisde.

Sun in Bloom
Et fin, lille, lys café i Brooklyn, der både sælger vegansk, glutenfrit og rawfood. Vi fik nogle lækre kålwraps, som  også var mulige at få som hvedewrap, med en lille salat til. Super lækkert til lige at stille den lille sult. Bagefter bestilte vi to kager; en jordbær cheesecake og en gullerodsmuffin, som bestemt også smagte godt. Rigtig hjælpsom og venligt personale. En lille bonus er at der er wifi på caféen, så man lige kan tjekke op på sin rute på googlemap. Og endnu en bonus er at der i området ligger en masse hyggelige butikker.

Pictures11Adresse: 460 Bergen St, Brooklyn

Part 2 med flere lækre veganske caféer lover jeg at lægge op i morgen!

Grønnere hilsner
Mo

2 thoughts on “New York part 1

  1. Pingback: En forlænget weekend til BERLIN | GRØNNERE

  2. Pingback: Det veganske New York | Kærlighed & Kikærter

Skriv et svar

